In december volgden de brugklassen het project Globaland, een spannende kennismaking met mondiale verhoudingen. Het project duurde twee dagen. Iedere klas werd in vijf groepen opgedeeld. Zo ontstonden er per klas vijf landen. De leerlingen bedachten hun eigen landennaam. Ieder land kreeg geld, de Globa’s. En die moesten ook weer worden uitgegeven. Maar waaraan? Geef je je geld uit aan goede gezondheidszorg of juist aan goed onderwijs. En wat gebeurt er als je flink bezuinigt op de ouderenzorg? Door presentaties konden de landen ook weer Globa’s verdienen. Daarvoor moesten ze zingen, toneelspelen, overtuigen en handelen. Het was een spel waardoor de leerlingen met veel verschillende internationale aspecten kennis maakten: met regeringsverantwoordelijkheid, ondernemerschap en beleidsvoering. En met problemen als armoede, uitbuiting, verrijking en klimaatverandering.

Hoe kijken de leerlingen terug op hun tweedaagse? Wat vonden zij er van?

Djenna (1D): Ik kan nu met geld omgaan en zo leerde ik een regering beter begrijpen.

Lena (1F): Als je niet samenwerkt dan lukt het niet zo goed. Dat zag je heel erg bij dit spel. Dus als je wel samenwerkt, lukt het wel. Aan het eind van het spel werkte iedereen samen.

Ivanka (1F): De dagen gingen erg snel dus een volgende keer graag iets langer, bijvoorbeeld drie of vier dagen.

Jeroen (1D): Bij het project ga je eerst filmpjes bekijken en daarna er ook spelletjes over doen. En dan moet je daarna de Globa’s verdelen.

Rik (1D): De wereld is eigenlijk heel oneerlijk. Het zingen vond ik niet leuk maar het presenteren vond ik prachtig.

Ben 1D): Het is spannend om te weten wat de bevolking van jouw land van de beslissingen vindt die je als regering met elkaar neemt.

Sasja (1D): Wat was het irritant dat wij met ons land heel lang in het rood bleven staan!

Marijke (1F): Je kon andere landen inhalen en dan was het ook weer competitie.

Tim (1D): Het leukste van het project vond ik het geld verdelen.

Naci (1F): Het was superleerzaam want je komt allemaal dingen te weten van andere landen. Ik wil ook meer projecten van dit.

Wytske (1D): Ik heb geleerd dat je de Globa’s die je krijgt ook moet uitgeven aan de bevolking. Zo kun je ook belasting heffen. Hier kwamen we achter tijdens het spel.

Miray (1F): Ik vond het leuk omdat je een eigen land kon besturen. Je was de baas, de mensen konden niks zeggen. Je doet wat je wil en het is leuk dat je steeds rijker wordt.

Ryan (1D): Het was leerzaam. En moeilijk. Heel goed dus. Furkan (1D): Je ogen gaan open!

160121 nb2 globaland4

160121 nb2 globaland5