Jasper Leibbrand is docent Nederlands en aardrijkskunde. Komend jaar is hij mentor van klas 1B. De leerlingen van zijn nieuwe klas zijn in juni al op school geweest. Wat viel hun mentor op? Wat vindt hij belangrijk voor het komende jaar en wanneer is zijn mentoraat geslaagd?

Wat viel je op aan je klas?

Toen ze hier voor het eerst als klas waren, was het woensdagmiddag 29 juni. Ik zag allemaal heel nieuwsgierige gezichten. Ze hadden er zin en in wilden er duidelijk een mooi, nieuw jaar van maken. Net als ik en dat herkenden we in elkaar.

Wat wil je komend jaar met klas 1B bereiken?

Dat ze enthousiast worden en dat ze dit blijven. Ook wil ik ze graag nieuwsgierig maken. Ik wil graag bijdragen aan hun sociale veiligheid, wat in mijn ogen de basis is om te kunnen leren. Ik zie graag dat ze alles durven en willen vragen en dat ze niet aanleren dat er ‘domme vragen’ zouden zijn, want die zijn er niet. Ik werk bewust aan het klassenklimaat door het laten spelen van spelletjes, door de leerlingen te laten knutselen en ook door ze te laten lezen. Dat kan net zo goed voorlezen zijn, waar ze heel rustig van worden. Ik geef ruimte aan het gesprek. Het is belangrijk dat ze zich individueel uitspreken en dat ze als groep daarnaar luisteren. Zo ontstaat er begrip en identiteit, van de klas en van de leerlingen persoonlijk. Het mooiste vind ik wel dat ze zichzelf in elkaar en door elkaar leren ontdekken. Persoonswording en persoonsvorming, daarvoor is een klas een belangrijk hulpmiddel. Nee, ik moet het anders zeggen. Daarvoor is een klas onmisbaar.

Hoe lang moet je nog wachten om hieraan te beginnen?

Eerst de vakantie, die moet nog komen. Maar ik heb er nu al zin in om het jaar met mijn klas te starten. Eerlijk gezegd, ik heb zin in de vakantie en tegelijkertijd: ik kan niet wachten. Ik meen dat dit de omschrijving is van het begrip hoop, wat de rode draad is van goed onderwijs.

160721 nb4 mentor3