Daniël Voorts zit in 5 vwo. Op uitnodiging van Microsoft bezocht hij de TechDays, het grootste evenement van Microsoft in Nederland voor iedereen met een passie voor technologie.

Hoe kwam je daar terecht?

Vorig jaar had ik op een bijeenkomst van Microsoft een heel aardig en interessant gesprek. Achteraf bleek ik met iemand te praten die daar veel invloed heeft, een hoge pief dus. Daarna gingen we met elkaar mailen. Van het een kwam het ander en toen kreeg ik de uitnodiging voor de TechDays.

Is dat bijzonder?

De TechDays zijn vooral voor bedrijven bedoeld en het is een erg geliefd evenement. Omdat ik was uitgenodigd, hoefde ik geen honderden euro’s toegang te betalen, dus dat was mooi meegenomen.

Wat heb je opgestoken?

Ik heb duidelijk gekregen welke studie ik straks wil gaan doen: kunstmatige intelligentie in Delft. Op de TechDays raakte ik in gesprek met Matthew, een medewerker van het Cambridge Research Centre van Microsoft. Hij heeft me verder ingevoerd in de kunstmatige intelligentie, een onderwerp dat al langer mijn interesse heeft. Ik vind de vraag interessant hoe je computers zelf iets kunt laten leren. Straks komen er allerlei toepassingen, zoals zelfsturende auto’s, die onze samenleving gaan veranderen. Kunstmatige intelligentie is mijn hobby en ik merk nu dat ik er dingen door bereik, dat ik er wat mee kan. Dat is mooi en geeft veel voldoening. Hoe kun je een inzicht combineren met wat een computer kan? Zo komen mens en machine op een nieuwe manier samen.

Wat is je plan?

Ik kan nog geen beroep noemen. Ik wil tijdens mijn studie in Delft graag stage gaan lopen in Cambridge. Bij Microsoft.

Hoeveel uur zit je achter de computer?

Een paar uur per dag ben ik aan het programmeren. Af en toe speel ik een game en natuurlijk doe ik ook veel schoolwerk op de computer. In de toetsweek zit ik er veel minder achter.

Minecraft?

Minecraft is een spel dat populair is, maar de onderzoekers in Cambridge kwamen op het idee om er een onderzoeksplatform van te maken. Dit komt omdat Minecraft geen uiteindelijk doel heeft, en de wereld procedurally generated is. Dit houdt in dat er nooit een einde komt aan die wereld; als je verder loopt, plakt Minecraft automatisch een extra stukje land aan je wereld. Dit staat je toe om je eigen doelen te stellen. 

Natuurlijk zullen er problemen zijn. Zo kan er bijvoorbeeld een rivier lopen waar jij nou net langs moet en daar moet je dus wat aan doen. Hier komt dat hele verhaal over kunstmatige intelligentie terug: hoe ga je de machine leren dat hij een brug moet bouwen? Waar komen de benodigde materialen vandaan? Er komen enorm veel factoren om de hoek kijken bij het oplossen van zo’n probleem. Met Matthew van Microsoft heb ik me met dit onderwerp bezig gehouden. Om een lang verhaal kort te maken: het was een topdag! Ik heb veel geleerd en het is me duidelijk geworden dat ik in de toekomst wil werken aan Reinforcement Learning.

 161124 nb5 minecraft