Dit interview is gehouden met docent Robin Soekhan en twee leerlingen van de eerste lichting van de Business School: Esmee Wildschut en Daan de Soet.

Esmee: Ik wil straks een eigen bedrijf beginnen dat evenementen organiseert. Daar ben ik buiten school nu al mee bezig. De Businessklas is hiervoor een goede start, want ik zie altijd graag snel resultaat. Ik weet ook waarvoor het ik doe.
We maken veel excursies. Zo gaan we binnenkort naar de Zaanse Schans, want het Zaans Museum heeft onze Businessklas de opdracht gegeven om uit te zoeken hoe wij onze leeftijdsgenoten geïnteresseerd krijgen voor het museum. Zelf ben ik er geweest toen ik in groep 7 zat. Nu, in 4havo, doe je zoiets niet snel. We hebben dus een interessante opdracht gekregen.

Daan: Mijn ouders zijn allebei ondernemer. Mijn vader werkt voor het Amerikaanse bedrijf Nielsen en hij reist daarvoor de hele wereld over: naar India, naar Australië, noem maar op. Op zijn werk is Engels de belangrijkste taal. Ik wil ook zoiets gaan doen als hij. Ik ben nu van plan om naar de Hogere Hotelschool te gaan, want die geeft je een goede internationale basis. Met de Business School erbij ben ik nu al bezig om aan mijn toekomst te werken. We doen daarvoor extra’s, zoals het praktijkexamen boekhouden en het marketingdiploma. Op die manier start ik met een voorsprong.

Wat leer je?
Daan: Ik leer hoe je moet managen en hoe je moet boekhouden. Bij marketing werken we bedrijfsplannen door en leer ik wat je moet doen om echt voor een bepaalde doelgroep te kiezen. Esmee: Boekhouden klinkt saai en dat is het toch niet. Ik vind de echte opdrachten die wij uit het bedrijfsleven krijgen het meest leerzaam. Daan: We leren dus niet alleen uit boeken. We leren door de excursies, door de verhalen die je van ondernemers hoort en door de bedrijven die we bezoeken.

Hoe gaat het in de klas?
Daan: We werken gewoon goed samen. We doen best veel opdrachten inoe g groepjes en vorig jaar bepaalde ik van tevoren al met wie ik dan wilde samenwerken. Nu maakt me dit niet meer uit. Ik heb geen voorkeuren meer. Ik werk nu even graag met iedereen van de klas aan de opdrachten die we moeten doen.

Esmee: Wij zijn de eerste lichting van de Business School en dat merken we ook. De docenten weten precies wat ze met ons willen bereiken. De lessen zijn daardoor strak georganiseerd. Er wordt veel van ons gevraagd, maar dat geeft niet. Het is vooral heel helder en we werken aan resultaat. Daar houd ik van.

Hoe ziet docent economie Robin Soekhan de ontwikkeling van de Business School?
Het docententeam heeft veel ideeën en we hebben veel connecties met bedrijven in de omgeving en ook verder weg. In ons concept werken we praktijkgericht. Theorie en praktijk combineren we en dit leidt tot effectiever leren. Leerlingen moet ook eigen opdrachten uitvoeren. Dit lukt goed. Wij als docenten leren ook heel veel. Zo bekijken we bijna wekelijks hoe het gaat en we schaven bij waar het nodig is. Hebben we niet te veel gastsprekers? Zijn de opdrachten die we geven interessant genoeg? Leren de leerlingen er voldoende van?

Esmee: Precies. In het begin moesten we bij de gastsprekers vooral stil zitten. Nu worden we veel meer bij het verhaal van een gastdocent betrokken. Zo iemand vertelt echt vanuit de praktijk en dat maakt het interessant.

Daan: Om een eigen onderneming op te zetten, heb ik nu al een grote voorsprong. Het is gewoon handig om de Business School te doen.

170126 nb6 Businessklas3

170126 nb6 Businessklas2

170126 nb6 Businessklas1