Luca, Maxim, Esmee en Rosa uit 3B brengen verslag uit van het practicum Freezing Physics: bevroren fysica. “Toen de gastdocent kokend water in de vloeibare stikstof goot, vlogen de wolken door het lokaal. We konden elkaar nauwelijks nog zien. We moesten ook lachen toen er stikstof in een tube werd gedaan. Daarna ging er een kurk op en na korte tijd knalde die eruit. We leerden ook dat metalen kunnen bevriezen. Er was een koperen bel die stuk was en die klonk heel dof. Toen ging de bel de stikstof in. Daarna klonk hij als weer als een klok: een helder, koperen geluid.”

Esmee bekent: Eerlijk gezegd wist ik helemaal niet wat vloeibare stikstof was. Door de proefjes zal ik het nooit meer vergeten. Ik heb er veel van geleerd. Volgend jaar wil ik het profiel Natuur en Gezondheid kiezen en door dit soort dingen weet ik dat ik de juiste keuze maak. Het was gewoon leuk.

Luca: Je kunt dus heel veel doen bij natuurkunde. Iedereen in de klas was onder de indruk. De studenten maakten het extra grappig. Zij wisten van te voren al wanneer de meisjes bang zouden reageren en daar hebben ze leuk mee gespeeld. Rosa: Van praktijkdingen leer ik gewoon meer. Zo'n les is heel goed, want we zijn dan veel geconcentreerder bezig. Van mij mag zo'n les wel langer duren. Een blokuur. Maar een hele dag mag ook. Of een hele week? Ook goed.

Maxim: We kregen veel uitleg. Ze vertelden dat je hand niet bevriest als je de vloeibare stikstof aanraakt. Dat komt doordat zich dan tussen de huid en de stikstof een gaslaagje vormt. Daardoor is er dus geen direct contact en dat voorkomt bevriezing. En we hoorden over een Canadees die de flat waarin hij woonde had laten ontploffen. Want als vloeibare stikstof tot gas opwarmt, zet het uit met een factor van 750. Wat dat betekent, zal die Canadees nooit meer vergeten.


170126 nb6 freezing1

170126 nb6 freezing2