Docent aardrijkskunde Marytske Veltman: De leerlingen deden toneelstukjes. Zij speelden bijvoorbeeld een arme bananenboer in Midden Amerika. Tijdens het spel gebeurde er heel veel met de leerlingen. Zij stuitten op grenzen van wat voor zo’n boer mogelijk is. Per klas vormden de leerlingen vijf landen. Het was leerzaam dat de leerlingen tijdens het overleg met andere landen merkten dat het nakomen van afspraken heel belangrijk is. Ze merkten dat ze al snel armer werden als de andere landen de gemaakte afspraken anders uitvoerden. Solidariteit en betrouwbaarheid zijn nog steeds interessant begrippen. Het breken van beloften leverde bij veel leerlingen teleurstelling op. Ik moet zeggen: voor mijn vak aardrijkskunde hebben de leerlingen heel veel geleerd. In gewone lessen zou me dit nooit zo goed zijn gelukt.

Jessica en Sena: Tijdens één van de spellen verkleedden we ons als papegaai. We deden een lange sjaal om met allemaal veren. Toen keken we een filmpje. Daarna las de spelleider een tekst voor en dat moesten wij precies nadoen. Het was heel grappig. Je moest je ook echt verplaatsen in iemand anders.

Sena: Het schrijven van een liedje was heel leuk. Maar toen moesten we het ook gaan zingen en dat was een beetje eng. Als naam voor ons land hadden wij Glopalië verzonnen. Nou, geluk bracht het niet, want wij eindigden op plaats 16 (van de 20). Dat viel dus tegen. Toch heb ik geleerd hoe het is om een land te besturen. We moesten heel goed samenwerken en dat hadden wij goed geregeld. Wij gingen onderuit toen andere landen de afspraken die ze met ons hadden gemaakt niet nakwamen. Tja, waar blijf je als je iemand niet meer op zijn woord kunt vertrouwen?

Jessica: We werkten met Globa’s, de munteenheid van het spel. We maakten keuzes en vervolgens rekende de computer uit of daarmee de welvaart toenam of dat we juist armer werden. We konden beslissingen nemen over wat we uit gingen geven aan bijvoorbeeld het leger, de bevolking, scholing of gezondheidszorg. Eén land besteedde onverwachts heel veel geld aan verkeer. Dat zorgde bij ons voor verwarring. En zo merkten we dat het heel moeilijk is om als arm land nog wat geld te verdienen. Het was net alsof je als arm land alleen maar armer kon worden. Werkt het in het echt ook zo?

170126 nb6 globaland1

170126 nb6 globaland3

170126 nb6 globaland4