Voor een Braziliaanse leerling schakel ik moeiteloos over naar het Engels
Tto is voor mij een bekend gegeven, omdat ik eerder al op een tto-school heb gewerkt. Het kost mij dan ook geen moeite om natuurkunde of scheikunde in het Engels te geven. Natuurlijk moet ik even omschakelen, maar na een kwartier mijn best doen, ga ik moeiteloos over in het Engels. Vorig jaar had ik een uitwisselingsleerling uit Braziliƫ in de klas. Het leek me toen praktischer om de les in het Engels te geven, dus dat heb ik gedaan. Voor de leerlingen was het geen enkel probleem. De klas deed prima mee. Ik moest dus even de knop omzetten, de leerlingen ook en hup, daar gingen we.

Door scheikunde in het Engels te geven leren leerlingen de taal
Voor de meeste leerlingen geldt dat zij tto goed aan zullen kunnen. Het concept om door het geven van een vak in het Engels de taal te leren, deugt wel. Toch moeten we ook opletten, want er zijn vast ook leerlingen voor wie het Engels niet zo vanzelf zal gaan. Het moet niet zo zijn dat voor deze leerlingen het vak scheikunde moeilijker gaat worden.

Scheikundesommen zijn vaak verhaaltjes met veel taal
Scheikunde geven wij op school contextrijk, dus we willen dat leerlingen de scheikunde steeds in hun directe omgeving kunnen herkennen. Deze aanpak zorgt er ook voor dat we voor de opgaven veel taal nodig hebben: de scheikundesommen brengen we in de vorm van een verhaaltje. Begrijpend kunnen lezen is voor de leerlingen dus heel belangrijk. Niet iedereen kan dit in het Engels even goed als in het Nederlands. Daarom is het belangrijk dat leerlingen ook kunnen kiezen voor de route om het vak in het Nederlands te volgen. Gelukkig hebben onze leerlingen die keuze.

Een goed verhoudingen met mijn leerlingen is heel belangrijk
Lesgeven is erg leuk. Ik kan niet goed zeggen waarom. Wat ik weet, is dat ik mijn best doe en mijn vak met liefde geef. Daardoor krijgen leerlingen een beter leven, want ze krijgen meer kennis. Dat is toch prachtig! Iedere les die ik geef, is anders omdat geen leerling hetzelfde is. Lesgeven is leerlingen ontmoeten en stof overdragen. Dit maakt ieder lesuur extra spannend. Een goede verhouding met mijn leerlingen is voor mij heel belangrijk.


171124 nb8 erik